Inkluzija na delu

Autor Uklonimo barijere

Autor: Milena Vidojković

Uklonimo Barijere

Foto: Lična arhiva

Da pomognu đaku koji je upisao prvi razred a slep je, kao i drugoj deci koja imaju poteškoće u učenju, u Osnovnoj školi „Desanka Maksimović“ u Čokotu koriste program „Feel Mathsh“. Reč je o novom kompjuterskom programu koji učeniku omogućava da sa lakoćom savlada oblike, brojeve, sabiranje i orijentaciju u prostoru, kao i testiranje znanja iz svih oblasti, a na tu ideju došao je nastavnik matematike i računarstva Filip Klajn.

„To je sistem koji se sastoji od hardvera i softvera, tj. programa koji je namenjen slabovidoj i slepoj deci za učenje matematike. Softverski deo povezuje elektronika i pomaže slabovidoj deci da brže, efikasnije i na zanimljiv način uče matematiku.

Fizički deo o kojem govorim ima na sebi tastere, a na 3D štampaču neke oblike iz geometrije. Slabovido dete uzima u ruke taj taster i džojstik i pomeranjem tastera dobija  rezultate. Ukoliko se radi o geometriji učenik rukama opipa piramidu, a pritiskom tastera koji se nalazi pored piramide računar izgovori da je to piramida.

Imamo dosta lekcija iz oblasti matematike koje se nalaze u sistemu. Jedna od njih je i orijentacija u prostoru. Na tom fizičkom delu nalazi se džojstik (to je jedna palica koja se može pomeriti levo i desno, gore i dole, i dete pomeranjem palice može da prepozna strane u prostoru)“, objašnjava profesor Klain funkcionisanje programa.

Uklonimo Barijere

Foto: Lična arhiva

U OŠ „Desanka Maksimović“ kažu da i nastavnici i roditelji učestvuju u unapređenju nastave i osmišljavanju individualnih planova kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju. Zato u ovoj školi postoji tim koji zajedničkim zalaganjem postiže velike uspehe u unapređenju nastave.

„Ovo je primer stem koncepta edukacije. Reč je o novom metodološkom konceptu. Kroz kvalitetno osmišljen program mi deci približavamo najnovija tehnološka i naučna dostignuća i kod njih podstičemo i razvijamo volju za bavljenje tim oblastima. Jedan od glavnih ciljeva stem edukacije je da deca uče kroz projekte iz njihovog okruženja i realnog života. Time kod njih razvijamo inovativnost, intuitivno učenje, kreativnost, algoritamski način razmišljanja. Timski rad je nešto što se kroz realizaciju projekta, takođe, uči a što je veoma značajno za svakog pojedinca u timu, ali i za uspešnost posla“, kaže Ivan Živić, profesor tehnike i informatike u OŠ „Desanka Maksimović“ u Čokotu.

U timski rad su uključeni i učenici ove škole koji se, osim praktičnog znanja koje stiču, uče i humanosti i empatiji prema drugima. Osim toga  stiču i osnovna znanja o tome šta je inkluzija u obrazovanju i kako mogu da pomognu drugarima, koji su različiti od njih. Jedan od njih je i učenik Aleksa Bulatović koji je, konkretno u ovom projektu, snimio glas.

„Bio sam veom srećan jer sam pomogao jednom dečaku da može, jednako kao i mi ostali, da bez muke savlada gradivo iz matematike. Mislim da svako dete ima pravo da stiče znanje i uči, bez obzira sa kojim se preprekama suočava. Eto, mi njegovi drugari smo pomogli da se on tako oseća.“

U projektu su učestvovali i profesor tehnike i informatike Ivan Živić, ali i tim mladih polaznika škole programiranja „Kembridž“ Jakov Sekulić, Mihajlo Đelić, Aleksa Bulatović, Jovan Stojanović, Tadija Živkovićm i Pavle Aleksić. Unapređivanje sadržaja za ovu inovaciju tek sledi, a kako kažu iz škole mali prvak je već isprobao program i oduševljen je.

Baš u ovoj školi u Čokotu osmišljena je i aplikacija koja obaveštava roditelje SMS-om da im dete nije došlo u školu, a koju koriste već nekoliko godina.

Povezane objave